Historia
Från början hette Buell faktiskt Pittsburgh Performance Products Innan det blev Buell till att sedan heta Buell Motorcycle Company.
Men det hela började alltså 1983 av Erik Buell.
Erik inledde sin hojkarriär med att köra cross och gick sedan över till Roadracing. Motorcykelintresset var dock större än så och han började jobba på Harley Davidson i Milwaukee, 1979, där han bland annat fick jobba med koncepthojar.
Erik och hans racing team hade byggt sin egen hoj för banan, en RW750 som var en motorcykel med en Vätskekyld tvåtakts motor ifrån en liten brittisk motor tillverkare vid namn Barton med en toppfart på 286km/h som var byggd för att tävla i AMA Formula One.
Sedan gjorde dom en till som dom sålde till ett annat team. Men precis när den maskinen va såld så la dom ner klassen AMA Formula One.
Så det blev ingen vidare start För Pittsburgh Performance Products.
Men kanske va detta bra för oss som älskar Buell för nu bestämde Erik Buell sig för att det behövdes en sportmotorcykel för gatan som var designad och byggd i USA.
Den nya motorcykeln som kom ut 1987 fick namnet RR1000 Battletwin och baserades på en Harley Davidson XR1000 motor.
Redan på den här tiden hade man Stötdämparen placerad under motorn som det fortfarande är på Buell.
50 st RR1000 tillverkades 1987-1988 innan Xr1000 motorerna tog slut hos Harley.
1989 kom den nya uppdaterade modellen ut som var baserad på Harley Davidsons evolution motor på 1203 kubik den nya modellen fick namnet RR1200 Battletwin. 65st tillverkades.....
Året därpå kom det en tvåsitsig modell med namnet RS1200 Westwind som tillverkades i 105 exemplar
.
1991 kom Harley Davidson men en femväxlad låda som kom att användas i Rs1200an.
Samma år kom också en ensitsig version av Rs1200 som fick namnet RSS1200 Westwind.
Det tillverkades 325st RS och RSS fram till 1993.
1993 Köpte Harley Davidson upp 49% av aktierna av Buell. Då bytte man också namn till Buell Motorcycle Company.
1994 kom första S2 Thunderbolt som blev första modellen med Harley Davidson som delägare.
Året därpå kom också en sportstouring som fick namnet S2T. Båda två fick mycket beröm i pressen och såldes i över 1000 exemplar tillsammans.
1996 kom S1 Lightning ut. Den motorcykeln Som Buell kallar den första riktiga streetfightern.
Den hade sexkolvs ok och en redigt stor bromsskiva.
1998 kom en variant på S1 som hette S1W den hade större tank och en Thunderstorm topp som gav 10 extra hästkrafter.
1996 kom också S3 Thunderbolt och S3T Thunderbolt. Om S1an va en streetfighter så va det här mer utav en långfärds hoj.
Det var också på den här modellen som den gamla förgasaren byttes ut till insprutning. Dynamic Digital Fuel Injection (DDFI)
1997 kom det en motorcykel som var mitt emellan den lätta S1an och den lite tyngre S3an.
Den fick namnet M2 Cyclone som var mer utav en roadster.
1998 så kom X1 Lightning. Som man kan säga var en förbättring av dom tidigare modellerna där man hade haft problem med överhettning av bakre cylindern. Men det hade man alltså fått bukt med på X1an.
Man hade även lyssnat på kritiken om att dom tidigare modellerna hade så stor och fult luftfilter vilket dom kanske inte riktigt lyckades lösa så bra på X1an. Även ljuddämparen tyckte kritikerna var för synlig på dom tidigare modellerna så X1a fick en kåpa över ljuddämparen.
Dessutom monterades tändningslåset uppe på instrumenteringen.
1999 Så öppnades den nya forskning och utvecklingsavdelningen som låg i anslutning till fabriken i East troy.
Det första dom fick fram där va en lite märklig och oväntat motorcykel. Det va en Buell med bara en cylinder.
Blast blev namnet på denna motorcykel som kom att säljas mellan 2000-2009 för tillverkas gör den faktiskt fortfarande av Harley Davidson som använder den vid deras "learning center"
Det va en motorcykel som togs fram för att få fler att börja köra motorcykel. Den skulle va så lätt och smidig som möjligt för att passa nybörjare bra. Och var tänkt som en instegs modell till en V-twin Harley eller Buell.
År 2003 visade man upp en helt ny modell med mycket ny teknik. Det va då XB serien började tillverkas.
Och det började med Firebolt XB9R som istället för rör ram som dom gamla buellerna hade så fick nu XB9an en aluminium ram vilken också bensin tanken va inbyggd i. Och i bak svingen hade man byggt in olje tanken.
En annan ny detalj va den stora främre bromsskivan som på XB9an var monterad på fälgen istället för navet.
Året efter så kom storebror till XB9R. XB12R som hade en motor på 1203cc istället för 984cc som XB9R hade.
Annars så var dom nästan identiska
Sedan kom det en hel uppsjö av XB modeller en för varje tillfälle.
Buell Lightning CityX XB9SX
Buell Lightning Long XB12S
Buell Lightning XB12S
Buell Lightning XB12Scg
Buell Lightning XB12STT
Buell XB12X
Buell XB12XT
Som ni ser så gav dom sej till och med in på offroad marknaden med en XB modell.
Även en renodlad racing hoj byggd för banan tillverkades år 2006 med XB som grund.
Buell XBRR. I den här motorcykeln var Sverige faktiskt med på ett hörn eftersom den hade stötdämpare ifrån Öhlins
2008 inledde man ett samarbete med den Österikiska motor tillverkaren Rotax.
Och nya Buell 1125R kom ut på marknaden med en Rotax motor istället för en Harley motor.
1125R blir den starkaste modellen någonsin ifrån Buell med 146hk på vevaxeln.
2009 kom en ny version av 1125R som hette 1125CR som var mer utav en cafe racer och hade längre sving och hjulbas.
Även 1125an byggdes som renodlad banhoj och kallades då för 1125RR
30 Oktober 2009 la Harley Davidson ner Buell. Och en epok gick i graven. :(
Men direkt efter att Harley hade lagt ner Buell så medelade Erik Buell att han kommer starta ett nytt företag vid namn Erik Buell Racing som kommer att fortsätta att bygga banhojar.
Dom kommer att använda 1125an till detta ändamål.
2010 kom en ny modell ifrån Erik Buell Racing med namnet 1190RR
1190RR är baserad på 1125RR men har fått mer power i motorn. 185 bakhjuls hästar har man lyckats få ur motorn.
1190RR byggdes för att tävla i AMA (America superbike)
2011 var Buell tilbaka på gatan men nu med nytt namn, EBR (Erik Buell Racing)
Den nya cykeln kom att heta 1190RS och utvecklade 175hk. Fast bara 100 motorcyklar byggdes.
1 Juli 2013 köpte Hero motor corp. 49,2% av aktierna i EBR för $25miljoner.
16 oktober 2013 visades den första Produktions motorcykeln upp som heter 1190RX.
Nu har Rotax motorn 185hk.
Och mer modeller är på väg :) På EBRs hemsida kan man nu handla nya EBR :)
Nu har Sverige fått en återförsäljare av EBR det är NCCR i Delsbo som säljer nya EBR 1190RX för 159 000kr + frakt ifrån holland.
Och streetfightern kommer gå på 129 000kr + frakt